Perzepolis 2 – Zgodba o vrnitvi

16,00 

Opis

Marjane Satrapi:  Perzepolis 2 – Zgodba o vrnitvi

Marjane Satrapi nam z izostrenim občutkom za podrobnosti vsakdanjega življenja in navidez preprostim pripovednim slogom približa življenje deklice na pragu odraščanja v času porajanja iranske islamske revolucije. Zgodba se pričenja takoj po strmoglavljenju šaha Reze Pahlavija in nas popelje v življenje (edinke) Marjane in njene družine med iraško-iransko vojno. Odraščala je v moderni, liberalni družini. Oče marksistični intelektualec in mati feministka sta se kot politična aktivista borila proti surovi diktaturi. Njun boj je na Marji pustil neizogiben pečat in mlada revolucionarka je začela kaj kmalu simpatizirati s Castrom in Che Guevaro ter prebirati tekste o iranskih revolucionarjih. Spremljala je palestinski boj za osvoboditev in ameriško vojno v Vietnamu… Njena najljubša knjiga v tistih časih je bil strip z naslovom Dialektični materializem z Marxom in Descartesom v glavnih vlogah! Ob poslušanju zgodb o mučenju v iranskih zaporih, ki so jih pripovedovali stric, starši in prijatelji, je Marji hitro odrasla. S prihodom islamskih fundamentalistov na oblast sta strah in negotovost izpodrinila upanje in občutek novih priložnosti, katera je bilo čutiti ob začetku islamske kulturne revolucije. Čez noč se je Marjanino vsakdanje življenje obrnilo na glavo. Dečke in deklice so v šolah ločili, deklicam pa zaukazali nositi naglavne rute. Vse pogosteje je bilo slišati krike umirajočih (prihajalo je do surovih pokolov, kot je bilo zažiganje občinstva za zaklenjenimi vrati kinodvoran…). Marjane v svoji knjigi vse od prve zgodbe dalje razodeva svoj prezir do strogih pravil islamskega fundamentalizma. Kot večina Irancev se je tudi družina Satrapi začela kmalu ozirati čez ramo in skrbno izbirati besede ter način oblačenja v času tiranije konformizma, ki je zavladala Iranu. Povrhu je izbruhnila še vojna z Irakom, ki je prinesla nenehno bombardiranje Teherana in vojaški vpoklic na tisoče Irancev, vključno s trinajstletnimi dečki. Soočena z novo nastalo situacijo se je zdaj štirinajstletna Marjane začela upirati (najprej s pomočjo glasbe in zahodnjaških oblačil, katera so ji starši prinesli iz Turčije, nato z zoperstavljanjem učiteljem), zato so se starši odločili, da jo pošljejo študirati na Dunaj k materini najboljši prijateljici. Ko se je Marjane ponovno polastila svoje individualne in družbene svobode, je spoznala, da se bo s težavo pomešala med svoje vrstnike. Sekularna potrošniška družba ji je prinesla nekaj bridkih razočaranj in tako se je začela mlada Marjane vračati k svojim koreninam. Začela je zahajati med alternativno sceno in skozi svoje prve ljubezni postopoma zdrsnila v novo eksistencialno krizo…Vse dokler je na Dunaju ni obiskala mati in prinesla s seboj tisto »čustveno prtljago« materinske ljubezni, ki bo Marjane pomagala prebroditi tudi najneznosnejše trenutke. Mati in babica sta v življenju Marjane Satrapi odigrali bistveno vlogo. Z albumom Broderies, ki je izšel v zbirki Cotelette založbe L’Association in je posvečen njeni babici, je Marjane prekršila tabu in nam razkrila feministično plat iranske ženske (tri generacije žena ob skodelici čaja odkrito razglabljajo o nedolžnosti, ločitvi, ljubezni, ljubimcih, dogovorjenih porokah in spolnosti…). V četrtem in zadnjem delu Perzepolisa se z Marjane vračamo v Iran, na Akademijo likovnih umetnosti, nato pa jo spremljamo še ob zadnji emigraciji v Francijo…

O avtorju:
Marjane Satrapi je bila rojena leta 1969 v Rashtu (Iran). Mladost je preživela v Teheranu, kjer je končala francosko gimnazijo. Po kratkem postanku na Dunaju, se preseli v Francijo in vpiše študij ilustracije v Strasbourgu. Na začetku kariere je želela pod vplivom ameriškega grafičnega mojstra Miltona Glaserja postati slavna grafična oblikovalka. Prvi uspeh je doživela s svojimi knjigami za otroke, odločilno prelomnico v njenem življenju pa je prinesla šele selitev v Pariz. Tu se je seznanila s skupino mladih francoskih umetnikov, ki so se preživljali z izdajanjem stripov. Joann Sfar, Émile Bravo, Christophe Blain, David B. in Emmanuel Guibert so ji odprli vrata svojega studia (delavnice des Vosges), in prav David B. ji je s svojim stripom Božjast (v slovenščini izšel pri založbi Forum Ljubljana), presunljivim avtobiografskim opisom epilepsije, kot je to doživljal njegov brat Jean-Christophe, odprl oči in jo spodbudil k temu, da je svojo zgodbo prelila v strip.
Med procesom pisanja in risanja je Marjane doživela globoko olajšanje spričo dolgoletnih frustracij: »…Odkar sem se leta 1994 preselila v Francijo, svojim prijateljem ves čas pripovedujem zgodbe o življenju v Iranu. Ob gledanju televizijskih poročilih o Iranu vedno pobesnim, saj je tisto, kar kažejo, popolnoma ločeno od moje lastne izkušnje. Že skoraj dvajset let moram pojasnjevati, zakaj biti Iranec ali Iranka ni nekaj slabega…«. Ali kot zapiše v uvodu k ameriški izdaji svoje knjige: »Šah je bil na oblasti do leta 1979, ko je pred grožnjo prihajajoče revolucije pobegnil iz Irana. Od tedaj se to starodavno in veliko civilizacijo omenja večinoma v povezavi s fundamentalizmom, verskim fanatizmom in terorizmom. Kot Iranka, ki je v Iranu preživela več kot polovico svojega življenja, vem, da je ta podoba vse prej kot resnična. Zato je bilo pisanje Perzepolisa zame tako zelo pomembno. Prepričana sem, da celotnega naroda ne moremo in ne smemo soditi po zločinih peščice skrajnežev. Poleg tega nisem hotela, da bi tisti Iranci, ki so kot borci za svobodo izgubili življenja v iranskih zaporih, tisti, ki so padli v vojni z Irakom, tisti, ki so bili žrtve represivnega režima ali tisti, ki so bili prisiljeni zapustiti svoje družine in domovino, potonili v pozabo. Čeprav lahko odpuščamo, ne smemo nikoli pozabiti«.

Leta 2007 je s francoskim kolegom Vincentom Parronaudom režirala celovečerni animirani film Persepolis, za katerega je prejela posebno nagrado žirije na festivalu v Cannesu ter nominaciji za evropsko filmsko nagrado in nagrado Oscar.

Format 150×211 mm, mehke platnice, črnobeli tisk, 196 strani.